Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(13)
Forma i typ
Książki
(13)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(12)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
(12)
Centrala Czytelnia
(1)
Autor
Baran Bogdan (1952- )
(2)
Benjamin Walter (1892-1940)
(2)
Ajdukiewicz Kazimierz (1890-1963)
(1)
Alvarez A. (1929- )
(1)
Améry Jean (1912-1978)
(1)
Borowska Natalia
(1)
Drzazgowska Ewa
(1)
Flandrin Jean-Louis (1931-2001)
(1)
Geier Manfred (1943- )
(1)
Goodrick-Clarke Nicholas
(1)
Hazard Jacqueline (1924-2015)
(1)
Huxley Aldous (1894-1963)
(1)
Kierkegaard Søren (1813-1855)
(1)
Kuryś Agnieszka
(1)
Middelaar Luuk van (1973-)
(1)
Onysymow Agna
(1)
Prokopiuk Jerzy (1931- )
(1)
Przyłębski Andrzej (1958- )
(1)
Pucek Robert (1959- )
(1)
Sidorek Janusz
(1)
Simmel Georg (1858-1918)
(1)
Smith Huston (1919- )
(1)
Sommer Łukasz (1974- )
(1)
Szwed Antoni (1955- )
(1)
Woleński Jan (1940- )
(1)
Świderski Bronisław
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(9)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(13)
Język
polski
(13)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(1)
Temat
Filozofia
(4)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(2)
Samobójstwo
(2)
Antropologia społeczna
(1)
Arystoteles (384-322 p.n.e.)
(1)
Augustyn (święty ; 354-430)
(1)
Berlin (Niemcy)
(1)
Bocheński, Józef Maria (1902-1995)
(1)
Diogenes Laertius
(1)
Duchowość
(1)
Etyka
(1)
Euklides (ok. 365-ok. 300 p.n.e.)
(1)
Geneza
(1)
Habermas, Jürgen (1929- )
(1)
Halucynacje
(1)
Haszysz
(1)
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1770-1831)
(1)
Heidegger, Martin (1889-1976)
(1)
Heraklit (ok. 540-ok. 480 p.n.e.)
(1)
Horacy (65-8 p.n.e.)
(1)
Integracja europejska
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(1)
Kartezjusz (1596-1650)
(1)
Kierkegaard, Søren (1813-1855)
(1)
Kripke, Saul A. (1940-2022)
(1)
Leibniz, Gottfried Wilhelm (1646-1716)
(1)
Lyotard, Jean-François (1924-1998)
(1)
Metafizyka
(1)
Mistycyzm
(1)
Nacjonalizm
(1)
Nazizm
(1)
Nieświadomość
(1)
Okultyzm
(1)
Pamiętniki niemieckie
(1)
Parmenides (ok. 540-ok. 470 p.n.e.)
(1)
Pieniądz
(1)
Platon (427-347 p.n.e.)
(1)
Popper, Karl R. (1902-1994)
(1)
Prawda
(1)
Quine, W. V. (1908-2000)
(1)
Rodzina
(1)
Russell, Bertrand (1872-1970)
(1)
Sartre, Jean-Paul (1905-1980)
(1)
Sokrates (469-399 p.n.e.)
(1)
Społeczeństwo
(1)
Stegmüller, Wolfgang (1923-1991)
(1)
Teoria poznania
(1)
Unia Europejska
(1)
Wartość
(1)
Wittgenstein, Ludwig (1889-1951)
(1)
Śmierć
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Niemcy
(1)
Gatunek
Esej
(1)
Opracowanie
(1)
Szkice literackie angielskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Historia
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
13 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Książki o samobójstwie są czymś szczególnym, "kultowym", jeśli opowiadają o własnych doświadczeniach autora jak "Podnieść na siebie rękę" Jeana Amery`ego czy "Bóg Bestia" Alvareza. Al(fred) Alvarez (ur. 1929), angielski poeta i krytyk literacki, autor wielu książek non-fiction, swoje studium samobójstwa z 1972 roku zaczyna od słynnego (zamierzonego lub nie) samobójstwa Sylvii Plath (1963), którą znał jako redaktor "Observera". Jej historię rozbudowuje w rozważania nad miejscem samobójstwa lub raczej jego możliwości w świecie twórców literatury. Apokaliptyczny "Bóg Bestia" karmiący się krwią towarzyszy zdaniem Alvareza naszym czasom. Mnogość samobójstw wśród pisarzy i poetów skłania do poszukiwań odpowiedzi na egzystencjonalne pytania w twórczości tych, którzy odebrali sobie życie od romantyków przez Plath po Hemingwaya.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821(091) (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Książka
W koszyku
Walter Benjamin (1892-1940) przez ostatnie lata życia intensywnie pracował nad wspomnieniami z dzieciństwa. Było to dzieciństwo dostatnie i zapewne szczęśliwe, jako że rodzice należeli do grupy zamożnych mieszczan żydowskich w Berlinie. Krótkie "migawki" oświetlające okres ostatnich lat XIX i pierwszych XX wieku stanowią arcydziełka literatury wysokiej, liryczne i filozoficzne obrazy epoki widzianej oczami dziecka. Benjamin, rówieśnik telefonu, ale i obserwator mitu założycielskiego Rzeszy, stał na progu między dwoma stuleciami, czemu później, opracowując wspomnienia, dał filozoficzny wyraz. Obecna, wczesna wersja z początku lat trzydziestych (tak zwana wersja z Gießen) jest jedną z kilku, jakie powstały do czasu tragicznej śmierci autora podczas próby ucieczki z Francji w 1940 roku. Uchodzi za najświeższą, spontaniczną, niepoddaną jeszcze późniejszej intelektualnej obróbce. W świetle losów dorosłego Benjamina-emigranta tułającego się po Europie berlińskie wspomnienia nabierają charakteru poszukiwań zakorzenienia i bezpieczeństwa - o których z góry wiadomo, że mogą być tylko drogą w przeszłość nie do odzyskania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(430) (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Książka
W koszyku
(Seria z Klepsydrą)
Tzw. "Seria z Klepsydrą".
Jean-Louis Flandrin (1931-2001) należał do tych francuskich historyków, którzy wykonali ogromną pracę przybliżania nam obrazu życia codziennego w przeszłości. Dzięki nim historia przestała być tylko relacją o abstrakcyjnie doniosłych zdarzeniach i trudno wyobrażalnych ogólnych relacjach. Od wielkich narracji przeszła do małych, bodaj jeszcze bardziej fascynujących. Flandrin w swoim badaniu skupił się na tym, co we współczesnym społeczeństwie zachodnim najważniejsze: na rodzinie, jej historii, strukturze, moralności, uczuciach rodzinnych, prokreacji. Omówił te kwestie głównie na przykładzie rodziny francuskiej i angielskiej XVI-XIX wieku. Jak się okazuje, nasza rzekomo "tradycyjna" rodzina w obecnej ("nuklearnej") postaci jest dość późną strukturą, ukształtowaną zasadniczo w okresie nowożytnym, a ściślej w czasach oświecenia. Wcześniejsza powszechność konkubinatu, rozległość kategorii "domowników", brak domowego "zacisza", nikła rola uczuć przy zawieraniu małżeństwa, instytucja mamki zabierającej niemowlę na długo do siebie z trudem pozwalają rozpoznać w tej instytucji "podstawową komórkę społeczną" w dzisiejszym sensie - ważne memento dla wszystkich, którzy zbyt łatwo powołują się do swoich, głównie politycznych, celów na domniemaną "prastarą" tradycję.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 P (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Książka
W koszyku
"Tajemna" i "nieoficjalna" jest ta historia pangermańskiej "ariozofii" końca XIX i pierwszych dekad XX wieku. Na wpół ezoteryczny i całkowicie rasistowski kult mitycznej wyższej rasy "Ariów" święcił w tym okresie szczyty popularności, wyznawany przez niemieckich nacjonalistów w Austrii i w samych Niemczech. Ruch ten uważano potem za współodpowiedzialny za ideologię nazistowską w Niemczech Hitlera, czyniąc go tematem sensacyjnych i często zmyślonych opowieści. Angielski historyk Nicholas Goodrick-Clarke omawia jednak te kwestie z trzeźwością i dystansem, starając się zrekonstruować rzeczywisty bieg wydarzeń. Relacje ariozofii i volkizmu z nazizmem okazują się bardziej złożone, niż wynikałoby z powierzchownych sądów: organizacje te nie zawsze cieszyły się życzliwością nazistów, ale zarazem jest pewne, że młody Hitler inspirował się ich działalnością - wszystkie te kwestie autor, uznany badacz współczesnych nurtów ezoterycznych, rzeczowo analizuje i na podstawie faktów rozwiewa narosłe mity, ale i tak z jego pracy wyłania się szokujący obraz fragmentu najnowszych dziejów Europy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(430) (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Książka
W koszyku
Aldous Huxley (1894-1963), pisarz urodzony w Anglii, mieszkający od lat trzydziestych XX wieku w USA, najlepiej znany ze słynnej antyutopii Nowy wspaniały świat (1932), stanowi ciekawy przykład ewolucji w zakresie stosunku do sfery duchowej. W młodości zdecydowany agnostyk i prześmiewca, z biegiem lat coraz bardziej angażował się w tematykę religijną. Od lat czterdziestych XX wieku uchodził za `mistyka`. Nigdy nie stał się członkiem żadnej grupy religijnej. Choć sympatyzował z wedantą, zenem, a także z chrześcijańskim mistycyzmem, był sceptyczny wobec Kościołów jako instytucji. Poszukiwał Boga `wewnętrznego`, w sobie, doświadczanego wprost, a nie za pośrednictwem teologicznej teorii (i, trzeba też powiedzieć, przez pewien czas pomagał sobie w tych poszukiwaniach meskaliną mimo protestów jego hinduistycznego guru). W tym tomie zebrano ponad dwadzieścia esejów Huxleya pisanych w latach czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku. Dotyczą one kwestii mistycznego ?oświecenia?, poznania `ostatecznej rzeczywistości`, ogólnie mówiąc - doświadczenia boskości, spotkania z Bóstwem. Huxley, jak sam stwierdził, głęboko wierzył, że nasza jaźń pozostaje w nieprzerwanym związku z duchem wszechświata. Nasz podstawowy problem to `wyjście` z kręgu własnego światła tłumiącego blask tego wyższego Ja. I tej właśnie kwestii, zasadniczej dla mistyka poszukującego unio z Bogiem, poświęcone są rozważania w prezentowanych tu esejach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-4 (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Książka
W koszyku
Luuk van Middelaar (ur. 1973) jest prawdziwą gwiazdą holenderskiej, a może i europejskiej myśli politycznej. Studiował filozofię i historię w Groningen i Paryżu, a za swój debiut książkowy "Politicide" (1999), co można by oddać jako "Politykobójstwo" (dokonane zdaniem autora przez francuskich filozofów), otrzymał między innymi prestiżową nagrodę Prix de Paris. W 2009 roku został członkiem gabinetu przewodniczącego Rady Europejskiej Hermana Van Rompuya. "Przejście do Europy" jest imponującą monografią procesu integracyjnego w Europie, którego zwieńczenie w naszych czasach przybrało postać Unii Europejskiej. Fascynująca opowieść o postawach polityków poszczególnych państw i o grach dyplomatycznych w trakcie tego procesu po 1945 roku ma w tej książce głębokie podłoże filozoficzne. Autor opowiada intelektualną historię Europy: analizuje zmiany stosunku do podstawowej kwestii, czym jest taki jednoczący się kontynent, na jakiej umowie społecznej się opiera, skoro jest związkiem państw, a nie obywateli. Dla takiej Europy fundamentalne są dylematy eksponowane przez Middelaara: z jednej strony jednomyślność (a zatem dobrowolność, prawo weta), a z drugiej prawo większości (a zatem pewna suwerenna struktura zdolna narzucać swoją wolę członkom). Jaka jest "publiczność" europejskiej wspólnoty, na ile odmienna od poszczególnych publiczności państwowych i na ile tą odmiennością zainteresowana? Dochodzenie do Europy było i ciągle jeszcze jest trudne. Książka Middelaara, pełna pasji, ale i dystansu, znakomicie pozwala rozeznać się w tych trudnościach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 338/339 (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Książka
W koszyku
Autorem tej książki jest Jean Améry (właśc. Hans Mayer, 1912–1978), belgijski pisarz urodzony w wiedeńskiej rodzinie żydowskiej. Od 1938 roku żył w Belgii, więziony w czasie wojny w nazistowskich obozach koncentracyjnych, m.in. w Auschwitz. Jako pisarz stał się znany w latach 60. XX wieku, kiedy wrócił do wojennych wspomnień i rozliczeń. Niniejszy esej o samobójstwie z 1976 roku ściśle wiąże się z wcześniejszą o kilka lat książką "O starzeniu się" (Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2018), ponieważ oba te dzieła podejmują temat ostatecznych, można rzec, finalnych faz ludzkiego życia, choć oczywiście samobójstwo nie musi być wynikiem kryzysu na tle starzenia się czy starości. W niniejszym eseju Améry z fenomenologiczną precyzją bada nieuchwytne dla nauki wewnętrzne stany kogoś zbliżającego się do progu dobrowolnej śmierci. Broni zarazem prawa człowieka do odebrania sobie życia, do aktu, który społeczna i religijna tradycja zazwyczaj potępia jako sprzeczny z naturą i grzeszny, widząc w nim skutek domniemanych zaburzeń psychicznych samobójcy. Tymczasem taką reakcję na diagnozę własnej sytuacji egzystencjalnej powinno się uznać za przywilej człowieka, zrozumieć ją i uszanować. Przejmujące, podobnie jak w O starzeniu się, rozważania Améry’ego ważą tym więcej, że dwa lata po publikacji tej książki o samobójstwie autor sam je popełnił. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17 (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Książka
W koszyku
„O haszyszu” to niepowtarzalna dokumentacja narkotycznych doświadczeń Waltera Benjamina (1892–1940) uzupełniona jego tekstami literackimi oraz rysunkami i skomentowana przez lekarzy. Benjamin, urodzony w Berlinie wybitny intelektualista niemiecki z asymilowanej rodziny żydowskiej, na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych przeprowadzał z grupą przyjaciół eksperymenty z haszyszem i meskaliną. Interesowało go postrzeganie świata w stanie narkotycznego odurzenia, a spisane obserwacje wykorzystywał w swoich utworach literackich. Mimo „naukowego” zamysłu uderza w protokołach odkrywcza poezja, oryginalna postać rzeczywistości zmuszająca do namysłu nad zasadnością naszego „trzeźwego” jej widzenia. Już więc sama lektura tego materiału wprawia czytelnika w stan niejakiego odurzenia, a typowy obraz realności zaczyna budzić wątpliwość. Ten intelektualno-poznawczy charakter eksperymentów Benjamina odróżnia go od tradycyjnych użytkowników haszyszu, stanowiąc istotny przyczynek do XX-wiecznych badań nad świadomością i jej „poszerzaniem”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 613 (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 839.5-3 (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Książka
W koszyku
Niemiecki intelektualista o szerokich zainteresowaniach i trudnym życiu akademickim Georg Simmel (1858-1918) uchodzi za jednego z pionierów socjologii. "Filozofia pieniądza" wszakże (1900) nie jest socjoekonomią, lecz dziełem "totalnym", z którym autor wiązał największe nadzieje i które uważał za swoje opus magnum. Tak jak zegar mierzy czas, tak pieniądz mierzy świat. Nie jest tylko po prostu środkiem wymiany, lecz relacją, interakcją wewnątrz społeczeństwa. Pieniądz "tka społeczną sieć". Tworzy nowe stosunki oparte na urzeczowieniu i ilości, usuwa dawne jakości i wszystko niweluje. Powszechna wymienność wszystkiego na wszystko po odpowiednim kursie to właśnie pieniądz - znak nowoczesności. Rozprawa ta stanowi wyraz "pesymistycznej" filozofii Simmla, który rozpoznaje trendy współczesności aktualne do dziś. Dlatego jego dzieło nie zestarzało się, a pomógł w tym wprawdzie trudny, ale nie drętwo akademicki styl pisania i myślenia autora, który od dzieł na temat Goethego czy Rembrandta gładko przechodził do socjologii i odwrotnie. Lektura "Filozofii pieniądza", pouczającej diagnozy współczesności, pozwoli czytelnikowi wyrobić sobie także pogląd o myśli autora, którego wkład w nowoczesne idee do dziś nie został jednoznacznie rozpoznany.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 141735 [Magazyn Wypożyczalni] (1 egz.)
Szanowni Czytelnicy! Od 13 maja do 1 czerwca 2024 roku biblioteka jest nieczynna z powodu inwentaryzacji zbiorów. Przepraszamy!
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej