Sorting
Source
Katalog zbiorów
(14)
Form of Work
Książki
(14)
Proza
(7)
Publikacje naukowe
(2)
Dramat (rodzaj)
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Poezja
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Status
available
(13)
unavailable
(1)
Branch
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
(14)
Author
Płaza Maciej (1976- )
(2)
Stach Reiner (1951- )
(2)
Ashbery John (1927-2017)
(1)
Asturias Miguel Ángel (1899-1974)
(1)
Biedrońska-Słotowa Beata
(1)
Borges Jorge Luis (1899-1986)
(1)
Dzikowski Krzysztof (1938- )
(1)
Faulkner William (1897-1962)
(1)
Kozioł Urszula (1931- )
(1)
Kępiński Piotr (1964- )
(1)
Libera Antoni (1949- )
(1)
Lisiecka Sława (1947- )
(1)
Machen Arthur (1863-1947)
(1)
Molenda-Berkowicz Maria
(1)
Orzeł Paweł (1985- )
(1)
Pióro Tadeusz (1960- )
(1)
Podraza Rafał (1977- )
(1)
Schuyler James (1923-1991)
(1)
Shakespeare William (1564-1616)
(1)
Sobol-Jurczykowski Andrzej (1941-2020)
(1)
Sosnowski Andrzej (1959- )
(1)
Szpyrka Kacper
(1)
Wisłowska Maria (1907-1975)
(1)
Wojnakowski Ryszard (1956- )
(1)
Wołkowicz Anna (1953- )
(1)
Zweig Stefan (1881-1942)
(1)
Year
2020 - 2025
(13)
2010 - 2019
(1)
Time Period of Creation
2001-
(7)
1901-2000
(6)
1945-1989
(4)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1901-1914
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Country
Poland
(14)
Language
Polish
(14)
Demographic Group
Literatura polska
(3)
Literatura amerykańska
(2)
Literatura angielska
(2)
Literatura argentyńska
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura gwatemalska
(1)
Literatura walijska
(1)
Subject
Pisarze austriaccy
(3)
Kafka, Franz (1883-1924)
(2)
Literatura austriacka
(2)
Relacje międzyludzkie
(2)
Celebryci
(1)
Chłopcy
(1)
Dyktatura (ustrój)
(1)
Dyplomaci
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dzikowski, Krzysztof (1938- )
(1)
Emigracja
(1)
Historia
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
Inicjacja
(1)
Klasa średnia
(1)
Kontusz
(1)
Marzenia
(1)
Metamorfoza postaci
(1)
Mieszczaństwo
(1)
Mundury
(1)
Mężczyzna
(1)
Odzież męska
(1)
Pisarstwo
(1)
Pisarze
(1)
Pragnienie
(1)
Prezydenci
(1)
Przyjaźń
(1)
Relacje międzypokoleniowe
(1)
Reżyserzy
(1)
Sarmaci (lud)
(1)
Sen
(1)
Shakespeare, William (1564-1616)
(1)
Strefa podmiejska
(1)
Strój narodowy
(1)
Szlachta
(1)
Ubiór
(1)
Wynalazcy i odkrywcy
(1)
Władza
(1)
Zweig, Stefan (1881-1942)
(1)
Życie codzienne
(1)
Żydzi
(1)
Subject: work
Coriolanus
(1)
Titus Andronicus
(1)
Subject: time
1901-2000
(3)
1901-1914
(2)
1801-1900
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Austria
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Missisipi (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Polska
(1)
Praga (Czechy)
(1)
Rzym (Włochy)
(1)
Starożytny Rzym
(1)
Genre/Form
Powieść
(4)
Biografia
(2)
Monografia
(2)
Powieść obyczajowa
(2)
Biografie
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Muzyka rozrywkowa polska
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Wiersze
(1)
Domain
Historia
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
14 results Filter
Book
In basket
(Proza Światowa)
„Gniazdko dudków" to powieść napisana na cztery ręce przez kultowych nowojorskich poetów: Johna Ashbery’ego i Jamesa Schuylera. Poetycki duet pisał ją, z przerwami, kilkanaście lat, a potem tandem polskich poetów – Andrzej Sosnowski i Tadeusz Pióro – przekładał ją, z przerwami, ponad dwadzieścia pięć lat. We wstępie Ashbery’ego czytamy: „Czysty przypadek sprawił, że James Schuyler i ja zaczęliśmy pisać «A Nest of Ninnies» - opowiada John Ashbery. – Był lipiec roku 1952, kiedy wracaliśmy do Nowego Jorku z East Hampton [...]. Zaczynając się nudzić, Jimmy powiedział: – A może byśmy tak napisali powieść? – A jak mielibyśmy to zrobić, zapytałem. – To proste, ty piszesz pierwsze zdanie – brzmiała odpowiedź. Dla Schuylera było to dość typowe – wpaść na błyskotliwy pomysł, po czym zatrudnić kogoś innego, żeby wprowadził go w życie. Żeby nie dać się wystrychnąć na dudka, rzuciłem zdanie złożone z trzech słów: «Alice was tired»”. Efektem tego pomysłu jest jeden z najdziwniejszych i najbardziej żywiołowych eksperymentów w historii literatury amerykańskiej, pastisz opery mydlanej, literackie tour de force rozgrywane na przedmieściach Ameryki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 821.111(73)-3 (1 egz.)
Book
In basket
Pan Prezydent / Miguel Ángel Asturias ; przełożył i napisał posłowie Kacper Szpyrka. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : PIW, 2025. - 406, [2] strony ; 20 cm.
(Proza Światowa)
To jedno z wielu dzieł literackich przynależących do nurtu „powieści o dyktatorze”. Głównym atutem „Pana Prezydenta” nie jest jednak to, że podejmuje trudne tematy związane z realiami dyktatury, ale to, w jaki sposób je podejmuje. „Pan Prezydent” ma wymiar uniwersalny, opowiada o ludziach funkcjonujących w ramach złowrogich mechanizmów władzy, czyni to w sposób olśniewający, tajemniczy, a nieraz bardzo brutalny. Powieść Asturiasa ma wielkie ambicje zmierzenia się z biblijną historią buntu Lucyfera, ale opowiedzianą a rebours: oto przeciwko złemu do szpiku kości wszechwładcy buntuje się jego najbardziej zaufany człowiek, Miguel Cara de Ángel – miłość do córki „wroga ojczyzny” sprawia, że postanawia się odmienić, przejść na stronę dobra. Wszechobecny, wszechmocny i wszechwiedzący Pan Prezydent dławi wszelkie możliwe sprzeciwy w zarodku. Nie jest jednak postacią historyczną jako taką, jest raczej symbolem, zlepkiem różnych zbrodniczych dyktatorów gwatemalskich, jak Manuel Estrada Cabrera czy Jorge Ubico. Właśnie przez ów symbolizm dzieło przekracza wymiar historycznej opowieści, stając się uniwersalną opowieścią o złu i spustoszeniu, jakie czyni w konfrontacji z kruchą psychiką człowieka. [lubimyczytac.pl]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 821.134.2/.3(7/8)-3 (1 egz.)
Book
In basket
Kontusz : z dziejów polskiego ubioru narodowego / Beata Biedrońska-Słota, Maria Molenda. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : PIW, 2023. - 305, [15] stron : ilustracje ; 25 cm.
Kontusz to inaczej polski strój narodowy, odzienie specyficzne, po którym przez wieki rozpoznawano przedstawicieli Rzeczpospolitej. I nie zmieniły tego ni rozbiory ni ciemne lata PRL. Ten element dorobku rodzimej kultury ma swoją barwną i ciekawą historię powstawania, ewolucji, wreszcie symbolikę. Książka jest pierwszą, bardzo udaną próbą syntetycznego opisania tego symbolu kultury polskiej, a opisowi towarzyszy wspaniały zestaw ilustracji dobranych ze znawstwem i smakiem. A rzecz cała wyszła spod piór uznanych specjalistek od dziejów ubioru, pionierek badań nad specyfiką polskiego stroju narodowego. [empik.com]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 39 (1 egz.)
Book
In basket
Raport Brodiego / Jorge Luis Borges ; przekład i przypisy Andrzej Sobol-Jurczykowski. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : PIW, 2021. - 188, [4] strony ; 21 cm.
(Proza Światowa)
Na stronie przedtytułowej: 75 Jubileusz Państwowego Instytutu Wydawniczego 1946-2021.
Raport Brodiego to powrót Borgesa – niemal dwadzieścia lat minęło od publikacji Alefa – do krótkich fikcji. Tu jednak więcej jest pastuchów i zabijaków niż filozofów i detektywów, więcej jest gauczów o porywczej naturze i sprawnej ręce, pojedynków na noże i rewolwery. A wyjąwszy może Ewangelię według Marka i tytułową relację z krainy Jahusów pozornie chyba tylko styl łączy owe opowieści z pomieszczonymi w poprzednich tomikach. Lecz, jak uprzedza Borges: „Nie ośmielam się twierdzić, że [opowiadania te] są proste; nie ma na ziemi ani jednej strony, ani jednego wyrazu, które by takie były, jako że wszystkie zakładają wszechświat, którego powszechnie znanym atrybutem jest złożoność. […] Nie dążę do tego, żeby zostać Ezopem. Moje opowieści, jak te z Tysiąca i jednej nocy, pragną dostarczać rozrywki i wzruszać, a nie przekonywać”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 821.134.2/.3(7/8)-3 (1 egz.)
Book
In basket
"Tekściarz" to opowieść o Krzysztofie Dzikowskim, autorze wielu przebojów Czerwonych Gitar i Seweryna Krajewskiego, którego teksty śpiewali także: Ewa Bem, Piotr Cugowski, Anna German, Irena Jarocka, Anna Maria Jopek, Stenia Kozłowska, Czesław Niemen, Maryla Rodowicz. Jest on też autorem programów kabaretowych napisanych dla klubów studenckich Stodoła i Hybrydy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 929 A/Z "D" (1 egz.)
Book
In basket
(Proza Światowa)
„Flagi pokrył kurz” to trzecia książka w dorobku giganta amerykańskiej prozy, pierwsza z cyklu poświęconego fikcyjnemu okręgowi Yoknapatawpha. Jesienią 1927 roku Faulkner z dumą posłał sążnisty, blisko sześciusetstronicowy maszynopis do wydawnictwa, pyszniąc się, że jest to „TA książka”, „najdiabelniejsza”, jaką dotąd napisał. Jego samozadowolenie na nic się nie zdało, nie mógł bowiem znaleźć dla niej wydawcy. Za namową pewnego redaktora skrócił ją więc znacznie i wydał jako „Sartoris” (1. wyd. pol. PIW 1960). Pełnej wersji nie opublikował za życia. [lubimyczytac.pl]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 821.111(73)-3 (1 egz.)
Book
In basket
Śmierciorysy / Piotr Kępiński. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : PIW, 2024. - 237, [3] strony : fotografie ; 21 cm.
Najnowsza książka Piotra Kępińskiego to wirtuozersko zrealizowana powieść zanurzona we włoskiej scenerii, co w wypadku tego autora bynajmniej nie dziwi. Obok wytrawnych obrazów Rzymu czytelnik dostaje wciągającą opowieść, w której mieszają się trzy życiorysy trzech przedziwnych mężczyzn, którzy znali się, ale nigdy się nie spotkali. Oszukiwali, nienawidzili, kochali, ale też pisali pamiętniki, nie-pamiętniki, życiorysy albo śmierciorysy. Owe „śmierciorysy” pewnego dnia wpadły w ręce autora i… czytelnik musi rozpoznać, co jest prawdą, a co nią nie jest.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 821.162.1-3 (1 egz.)
Book
In basket
Raptularz / Urszula Kozioł. - Wydanie pierwsze, dodruk. - Warszawa : PIW, 2023. - 91, [5] stron ; 20 cm.
Form of Work
Demographic Group
Genre/Form
W obrębie wydania dodruk w roku: 2024.
Najnowszy tom wierszy Urszuli Kozioł "Zmierzch" zawiera utwory, które są kontynuacją poetyckich poszukiwań wybitnej poetki. Ton lamentu i skargi, tak bardzo obecny w poprzednich tomach, tutaj przechodzi w refleksyjny, dojrzały humanizm, podziw i szacunek dla wszystkiego co kruche, wymagające uwagi i opieki. Ludzi, zwierząt, roślin. "Z biegiem lat smutek ogromnieje we mnie" pisze poetka i faktycznie ta poezja dryfuje w stronę niebytu, elegijnie żegna urodę świata i samą siebie, a podmiot liryczny mówi: "Jestem daleko od siebie/ ja nie jest już mną". Jednak pulsuje w tym tomie także wiara w możliwość przytrzymania się rzeczy kruchych, aby przeżyć jeszcze jeden cud: "dzień, który wstaje". [empik.com]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 82-1 (1 egz.)
Book
In basket
(Proza Światowa)
Inicjacyjna powieść waliskiego pisarza, debiutującego jako autor skandalizujących opowiadań grozy, a potem niesłusznie wtłaczanego w ramy tego gatunku, podczas gdy jego hipnotyczna, klarowna proza je przekracza. Znać tu fascynację antykiem i mroczną zmysłowością, a także wirtuozowską muzyczność języka. Bohater powieści w młodym wieku przeżywa dziwną inicjację, i to go naznacza. Jego późniejsze lata w Londynie, gdzie próbuje zostać pisarzem, to próba zrozumienia, co właściwie się stało, jaka siła go dotknęła i co owo dotknięcie znaczy. To jedna z opowieści, które wciągają aurą i stylem, nie fabułą. W świecie anglojęzycznym ma rangę zapomnianego klasyka i jest często wznawiana.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 821.111-3 (1 egz.)
Book
In basket
Przedświty / Paweł Orzeł. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : PIW, 2021. - 218, [5] stron ; 21 cm.
(Polska Proza Współczesna)
Form of Work
Demographic Group
Subject
Sen
Genre/Form
Przedświty to ósma już książka w dorobku Pawła Orła, o którym Henryk Bereza napisał, że „taką świadomość natury języka literatury niełatwo znaleźć u dzisiejszych pisarzy rzędu najwybitniejszych”. Książka tak niepodobna do innych, że pozostawia w kłopocie każdego, kto spróbuje ją zamknąć w kilku zdaniach. Bohater nie wychodzi z łóżka, nic się nie dzieje, a przecież gęstość obrazów jest godna arcydzieł filmowych. Podkreślenia, zaczernienia, kolory – czy tak wygląda książka? Tak nie wygląda książka, chyba że taka, w której mieszka sen, muzyka, matematyka i poezja. Kontemplować można tu wszystko – każde zdanie, każdy z przypisów, które należą do najwdzięczniejszych dialogów z czytelnikiem, jakie powstały, każdą kompozycję. W końcu to, co jest zasadą porządkującą tę książkę ‒ prawdziwość. Paweł Orzeł ‒ najbardziej hiszpański z ducha pisarz polski ‒ pokazuje Przedświtami, że żyjemy we śnie i powinniśmy modlić się, by Bóg nie przestał nas śnić. Przedświty można by nazwać raptularzem lub sylwą, a to za sprawą nieposkromionej wielorakości: okruchy myśli, zapisy snów, notatki z lektur sąsiadują tu z obcojęzycznymi cytatami i enigmatycznymi, urwanymi frazami, a nieciągłość narracji potęgują nawiasy, wielokropki, barwne czcionki i przypisy. Ale zdecydowanie łatwiej opowiedzieć o tej książce w poetyce negatywnej, tak ostentacyjna pozostaje jej osobność i nieprzynależność. No więc to nie jest dziennik pisarza, tutaj nie ma żadnego podmiotu, który wyprzedzałby słowo, tutaj dzieje się samo pisanie, tu wydarza się słowo. To nie jest prywatna oniriada, to raczej opowieść o zasypianiu i wybudzaniu, o bezsenności, o wymykaniu się snu, o marginesach, na których nasz tryb bycia staje się pytajny. To nie awangardowy kolaż, lecz przestrzeń uporczywych nawrotów, w których ujawnia się kompulsja cudzego słowa właściwa écriture mélancolique. Ten niepokojący obiekt kieruje do nas wezwanie; uważna lektura pozwala dostrzec jak tekst wyłania się ze skreśleń, jawa z maligny, a „ja” z nieprzytomnego pomieszania wszystkiego z wszystkim. Jerzy Franczak Jak to dobrze, że tak niewielu ludzi czyta. W przeciwnym razie liczba nieporozumień, które wywołałaby ta świetna książka, mogłaby być kosmiczna. Część uznałaby, że to autobiografia, część, że książka o kocie, część, że o roślinach, część – pewnie największa, że nie wiadomo o czym, a więc o niczym. Myślę, że ci nieliczni będą wiedzieli, że ta książka jest zbudowana ze zdań. Branych w nawias, własnych, cudzych, po polsku i w obcych językach, istotnych i nieistotnych. Jak ją czytać? Jak werystyczny, neurasteniczny poemat, któremu oniryczność daje blask, głębię i rytm. Jak hołd (choć składanie hołdów nie leży w naturze Orła) złożony Henrykowi Berezie, bez którego Oniriady nie byłoby, jak sądzę, Przedświtów. Bohdan Zadura.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 821.162.1-3 (1 egz.)
Book
In basket
Podstawa przekładu: William Shakespeare, Three roman plays : Julius Caesar, Antony and Cleopatra, Coriolanus, edited by Emrys Jones and Norman Sanders. London : Penguin Books, 1994.
Podstawa przekładu: William Shakespeare, Titus Andronikus, edited by Stanley Wells and Sonia Massai, Penguin Classic, London, 2015.
Zawiera: Koriolan ; Tytus Andronikus.
Shakespeare od młodych lat interesował się starożytnością; poświęcił jej siedem tragedii. Mitologię i dzieje antycznej Grecji uczynił podglebiem "Troilusa i Kresydy", "Peryklesa" i "Tymona Ateńczyka". Historia starożytnego Rzymu stanowi kanwę "Juliusza Cezara", "Antoniusza i Kleopatrę", "Koriolana" i "Tytusa Andronikusa". Niniejsza dwutomowa edycja prezentuje tragedie rzymskie (jak tu umownie je nazywamy) w nowym przekładzie Antoniego Libery, który wcześniej ogłosił w PIW przekład kompletu tragedii Sofoklesa (2018) i wyboru dramatów Racine’a (2019). Tragedie rzymskie oparte są w znacznej mierze na Żywotach sławnych mężów Plutarcha, które Shakespeare czytał w angielskim przekładzie Thomasa Northa. "Juliusz Cezar" i "Antoniusz i Kleopatra" dotyczą czasów schyłku republiki (44-30 p.n.e.), Koriolan – jej początków (507–493 p.n.e.), a "Tytus Andronikus" – schyłku cesarstwa (o czasie nieokreślonym). Antoni Libera wypracowując lekcję przekładu dzieł Shakespeare’a, wykorzystuje swoje doświadczenie jako reżysera i tworzy ją z myślą przede wszystkim o aktorach i środowisku teatralnym. Za cel stawia sobie klarowność, płynność i wyrazistą rytmikę (unikanie przerzutni), czasem za cenę uproszczenia wyszukanej metaforyki lub rezygnacji z barkowej sztukaterii. Mówi się tego Shakespeare’a, jakby był napisany po polsku, a nie choćby i najwierniej odtworzony w polszczyźnie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 213878 [Magazyn Wypożyczalni] (1 egz.)
Book
In basket
Kafka : lata decyzji : 1910-1915 / Reiner Stach ; przełożyła Sława Lisiecka. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : PIW, 2024. - 678, [2] strony, [32] strony tablic : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapa, portrety ; 22 cm.
(Kafka / Reiner Stach ; 2)
Drugi tom wieloaspektowej i wielowątkowej biografii Franza Kafki pióra Reinera Stacha, w przekładzie Sławy Lisieckiej, obejmuje lata 1911-1915. Wkraczamy w czas decyzji. Bogactwo życia Kafki rodziło się przede wszystkim w sferze psychicznej, w tym, co niewidoczne. Kto znajduje się pod pierwszym wrażeniem lektury „Zaginionego” albo „Zamku”, temu trudno będzie zrozumieć, że zawód autora, jego stan rodzinny, zamiłowania i antypatie nie mają prawie nic do rzeczy. Nawet dzienniki potwierdzają to wrażenie całkiem autonomicznej duchowości: zdolność Kafki do uchwycenia jakiejś sytuacji jednym spojrzeniem, a mimo to w największej rozdzielczości, wyodrębnienia znaczących szczegółów, wytropienia ukrytych zależności i utrzymania tego wszystkiego w języku nasyconym precyzyjnymi obrazami, unikającym wszelkiej nieostrości – to jest umiejętność, która graniczy z cudownością i wymyka się jakimkolwiek wyobrażalnym wyjaśnieniom natury społecznej czy psychologicznej. Takiego kogoś nazywano geniuszem. [lubimyczytac.pl]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 821(091) A/Z "K" (1 egz.)
Book
In basket
Kafka : wczesne lata 1883-1911 / Reiner Stach ; przełożył Ryszard Wojnakowski. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : PIW, 2021. - 701, [3] strony, [32] strony tablic : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapa, portrety ; 22 cm.
(Kafka / Reiner Stach ; 1)
Oto pierwsza odsłona (choć w Niemczech wydana jako ostatnia) monumentalnej, rozpisanej na trzy książki (każdy tom stanowi integralną całość) biografii Franza Kafki. Jej literacki rozmach, oddech, sprawne pióro, wnikliwość analiz, szerokość spojrzenia z jednej strony, a z drugiej rzetelność badawcza w przekopywaniu się przez materiały pozostawione przez Maxa Broda, kwerendy w archiwach izraelskich i czeskich – to wszystko sprawia, że mamy przed sobą być może najpełniejszą i najciekawszą biografię autora „Procesu”. [lubimyczytac.pl]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 821(091) A/Z "K" (1 egz.)
Book
In basket
Świat wczorajszy : wspomnienia pewnego Europejczyka / Stefan Zweig ; przełożyła Maria Wisłowska ; [posłowie Anna Wołkowicz]. - Wydanie drugie przejrzane, poprawione i uzupełnione. - Warszawa : PIW, 2021. - 429, [3] strony ; 21 cm.
Pisze autor: „Zamierzam opowiadać nie tyle o swoich własnych losach, ile o losach całego pokolenia współczesnej mi generacji, tak obarczonej brzemieniem historycznych przeznaczeń jak mało która w dziejach świata. My wszyscy, nawet ci najbardziej skromni i maluczcy, doznawaliśmy głębokich wstrząsów, spowodowanych nieustannymi prawie wulkanicznymi erupcjami naszej ziemi europejskiej. [Wstrząsy te] trzy razy wywracały mi dom i burzyły życie, odrywały od przeszłości, i od tego, co posiadałem, z dramatyczną siłą rzucały mnie w pustkę i stawiały przed tak dobrze mi znanym: «Nie wiem, co dalej»”. „Z całej przeszłości pozostało mi więc tylko tyle, ile zachowałem w pamięci, wszystko inne jest dla mnie w tej chwili albo nieosiągalne, albo utracone. Lecz pokolenie nasze nauczyło się gruntownie zacnej sztuki nieopłakiwania tego, co utracone, możliwe więc, że brak dokumentacji i szczegółów wyjdzie nawet mojej książce na dobre. Uważam bowiem pamięć naszą nie za żywioł przypadkowo zatrzymujący j e d n e i przypadkowo gubiący i n n e elementy, ale za siłę, która świadomie porządkuje jedne i mądrze eliminuje drugie. To wszystko, co uchowało się samo, ma prawo ocaleć dla innych”. Warto spojrzeć oczami Zweiga na „świat wczorajszy”, kiedy to teraźniejszy chylił się ku upadkowi, a nowy, który powstawał, wbrew nadziejom wszystkich Europejczyków na lepsze życie, okazał się czarną nocą nazizmu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Centrala Wypożyczalnia dla Dorosłych
All copies are currently on loan: sygn. 82-4 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again