152330
Książka
W koszyku
Malarstwo flamandzkie i holenderskie / Pierre Courthion ; przełożyła Joanna Guze. - Warszawa : Arkady, 1996. - 182, [2] strony : ilustracje kolorowe ; 33 cm.
Zarówno w Holandii jak i we Flandrii dominował obraz typu gabinetowego, małoformatowy przeznaczony do kontemplacji i traktowany jako obiekt kolekcjonerskich pasji. Dominujące początkowo tematy religijne ustąpiły miejsca kompozycjom o charakterze świeckim np. scenom z życia codziennego, portretom, pejzażom, martwym naturom, widokom wnętrz kościołów, morskim krajobrazom oraz scenom alegorycznym i mitologicznym, w których specjalizowali się poszczególni malarze. W tym czasie wzrosła rola artysty i samej twórczości. Trzeźwi Holendrzy mało interesowali się pełnym patosu barokowym malarstwem ówcześnie rządzącym w Europie. Ich sztuka przeznaczona była przede wszystkim do ozdoby mieszczańskich i chłopskich domów, obrazy były traktowane jako dobra lokata finansowa, interesowali się też nimi przedstawiciele wszystkich warstw społeczeństwa. Rozwijający się rynek handlu dziełami sztuki, nowe wątki tematyczne, bogactwo Holandii i rozwój technik graficznych sprawiły, że niderlandzkie prowincje uchodziły za dostawców obrazów i grafik na wielką skalę. W obrazach obserwujemy moralizatorskie spojrzenie na świat poszerzone o motywy emblematyczne i nową świadomość realności wyrażoną zwłaszcza w podejściu do natury, pewność siebie uwidocznioną w portretach, pełne tkliwości i czułości oddanie własnej przestrzeni życiowej oraz rzeczy codziennego użytku.
Status dostępności:
Centrala Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 75 P (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia strona [184]. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej